PICI PILATES TÖRTÉNELEM - Ki is volt Joseph Pilates és mi volt a célja?

A német származású Joseph Hubertus Pilates 1880-ban született. A róla szóló írások mind beteges gyereknek írják le. Élete legfontosabb feladatának tekintette, hogy egészségessé tegye saját magát, és mindenki mást is. 14 éves korára már annyira fitt volt, hogy anatómiai képekhez állt modellt!
Kifejlesztett egy test-lélek gyakorlatrendszert, a ’CONTROLOGY’-t amely az 1930-as évekre vált ismertté. Eleinte táncosok gyakorolták az edzésrendszerét, főleg azok, akik valamilyen sérülésből szerettek volna hamar felépülni. Módszerét csak halála után (1967) kezdték Pilates-ként emlegetni.

1912-ben Pilates Angliába költözött ahol eleinte bokszolóként és cirkuszi akrobataként majd az angol nyomozók önvédelmi oktatójaként dolgozott. Az I. világháború kitörésekor először Lancasterbe, majd az Isle of Man szigetre internálták, ahol ápolóként tevékenykedett. A táborokban elkötelezetten edzette társait, akik közül senki sem kapta el azt az influenzajárványt (a jó fizikai erőnlétüknek köszönhetően), amely máshol ezrek életét követelte! A háború után Pilates Hamburgban dolgozott a helyi rendőrökkel de 1926-ra teljesen kiábrándult a német vezetésből és a hadseregből így Amerikába disszidált.

Joe Pilates a New York-i stúdiójában feleségével Clara-val közel 40 éven át tanította egyedülálló módszerét tanítványainak. Nem csak talajon, hanem az általa fejlesztett speciális Pilates gépeken, eszközökön is edzette klienseit.

A mozgásokat légzéssel és koncentrációval kombinálta. Elvárta a precíz, pontos kivitelezést. A test harmonikus edzésére, a mozgások fejlesztésére, javítására törekedett az úgynevezett ’Powerhouse’ azaz ’Erőközpont’ bevonásával.

Joe Pilates mozgásrendszerét többnyire táncosokra, sportolókra fejlesztette ki (klientúrája nagyrészt belőlük állt).  Az ő fizikai képességeik viszont jóval magasabbak voltak a ma Pilates-ező közönség többségénél. Könyvét (Return to life through Contrology – 1945), amiben 34 eredeti talaj gyakorlat szerepel, otthoni gyakorlásra szánta (kicsit olyan volt ez, mint ma a torna DVD-k). A könyvben bemutatott mozgások a ma gyakorlók számára sokszor szinte elérhetetlenek (még rengeteg gyakorlással is), mert életmódunk és így tartásunk és problémáink is teljesen mások. Ezért logikus hogy a gyakorlatokat tovább kell gondolni, fejleszteni, módosítani kell, hogy a mai vendégkörre minél jobban adaptálni tudjuk azokat.  Pilates maga is a folyamatos fejlesztés híve volt. Ha valakinek valami problémája akadt, arra fejlesztett egy új eszközt vagy gépet, így tudta teljesen egyénre szabni a gyakorlatait.

Edzésrendszerével ugyan átmozgatta az egész testet, mégsem más testedzés helyettesítésére találta ki, hanem azok kiegészítéseként. Ma is számtalan profi táncos és élsportoló gyakorolja a Pilates-t a tréningje, edzése mellett annak érdekében, hogy egyre tökéletesítése mozgását a saját területén és elkerülje a sérüléseket. Fontos szerepe van a Pilates technikának a rehabilitációban, és korrekciós edzések részeként is.

Pilates azt hirdette, hogy az egészség eléréséhez több összetevő szükséges a testedzés mellett: Megfelelő minőségű és mennyiségű étkezés, elegendő mennyiségű alvás, külső és belső higiénia, sok napfény és friss levegő valamit egyensúly a munka és a rekreáció-pihenés között.
Életfilozófiája ma is érvényes, gondolataival messze megelőzte korát. A fenti elemek egyensúlyban tartása ma fontosabb lenne, mint valaha! Ha az Ő alapelveit követve Pilatesezünk, és figyelünk az egyensúlyra, akkor elérhetjük a tökéletes egészséget.

Az Animus Pilates Stúdióban mi is arra törekszünk, hogy a Joseph Pilates által kreált több ezer gyakorlatból, és számtalan módosításból a számodra legmegfelelőbbeket válasszuk ki, hogy a lehető leghatékonyabban tudj fejlődni, és minél hamarabb elérd a célodat.